Etiquetas

lunes, 2 de diciembre de 2013

La metàfota tutorial

Treballarem diverses metàfores, avui concretament treballem la metàfora tutorial de "l'ordinador com a tutor" que podrem completar amb el treball d'Història i Antropologia de l'Educació sobre el documental Senyoreta 2.0 ja que, tracta sobre les noves tecnologies a l'aula.

"L'ordinador com a tutor"

Metàfora sobre què es comença a parlar cap als anys 50 com a "màquines d'ensenyar". Aquestes podien instruir l'alumne fins al punt de fer-se càrrec totalment de l'activitat del docent i això genera molta por, por a la desaparició total del mestre per no ser necessari. Van sortir alguns ordinadors en aquell moment però eren poc eficaços per aquest motiu es van posar a investigar i crear programes docents. Hi ha una iniciació del contingut que ve de la mà del docent. 

Hi ha una resposta per part de l'alumne, fa preguntes, dona respostes, solventa problemes i finalment el professor fa una avaluació. Aquesta interacció també es pot fer a través dels ordinadors amb programes dissenyats per aquesta finalitat. L'ordinador inicia, mostrant uns continguts a l'alumne, a continuació l'alumne respon a una serie de preguntes i finalment hi ha també una avaluació predissenyada per l'ordinador i que ja té uns valors per defecte.

En un començament crea un gran desacord, el fet de pensar que les màquines poden substituir les persones. El Jclick és un programa gratuït per a crear activitats amb la metàfora de "l'ordinador com a tutor". Dins aquest programa hi ha activitats fetes de diferents tipus. És molt fàcil de fer servir i és molt pràctic. Trobem jocs com: trencaclosques amb texts o imatges i gifts, sopes de lletres, associacions d'imatges, text i sons, presentació de continguts, dictats, etcètera. En cada joc a la part d'abaix hi figura el nombre d'encerts, intents i el temps. A més a més a la part d'abaix de cada exercici hi van apareixent missatges d'ànim o explicació del que s'ha de fer en cada exercici. Totes les activitats queden enrregistrades i el professor pot valorar-les. Algunes tenen correcció, si donem la resposta o deixem mirar la correcció l'alumne no raona.

Que opines sobre les noves tecnologies a l'aula? La imatge del mestre no es pot substituir, són eines que ens donen suport. Mai el substituiran perquè és l'únic que pot donar un feedback. Si l'alumne té un dubte l'ordinador no li podrà donar cap resposta, això nomès ho pot fer el mestre o professor. 

tot lo desconegut fa una mica de por” Per a la majoria de professors les TIC són una eina totalment nova a l’aula. Alguns d’aquests obten per adaptar-se altres que s’hi veuen obligats però no hi estan d’acord. Adaptar-se és sobreviure, com bé deia Darwin. Aquests que s’hi adapten ho fan perquè creuen que els ordinadors, les PDIs, els IPads, etcètera són eines de treball, no només eines sinó “eines intel·lectuals”. Hi ha però aquells als què no els agraden, molts d’ells s’han de conformar ja que, potser l’escola en la que treballen les han introduït. Mercè Ascales “A mi això de navegar…”. Arnau Plans, un alumne explica que “Els profes no hi entenen, són d’una altre època” “Has mirat que el panell de l’ordinador estigui encès?Has encès el projector?Els altaveus?Has connectat bé el cable?” i un mestre, Juli Sancho diu “quan et diuen Tindrem pisarra digital a la classe?” “Ho has de provar i has de veure que això no mossega i …” i Immaculada “Amb els ordinadors i les noves tecnologies minves bastant…” Els nens estan disposat a ajudar als mestres ja que, veuen que ells tenen més facilitat perquè han nescut ja rodejats d’aquestes tecnologies. Arnau Companys “Clar nosaltres hem nescut amb totes aquestes coses en canvi els professors van començar i potser encara no havien tret ni l’ordinador i...els hi costa més”


Hi ha dos tipus de papers de l’educador en aquest cas, aquells que estan completament a favor amb les noves tecnologies, aquells que no hi estan d’acord i no volen adaptar-se i aquells que no hi estan d’acord però s’han d’adaptar si o si. La majoria, per no dir tots, dels mestres i professors que aparèixen en aquest documental estan completament a favor de les noves tecnologies a l’aula encara que hi ha alguns que encara no les saben fer servir o no els hi saben treure profit com podem veure amb Victoria Nicuesa quan diu “Jo personalment encara no se traduir del tot el profit que es pot treure”. En moltes de les escoles però els mestres i professors reben una formació, com per exemple a l’escola Jacint Verdaguer de Sant Sadroní d’Anoia. En aquestes formacions els mestres i professors ensenyen a tot el claustre allò que han fet i allò que tenen planejat fer, Lídia Delgado “I jo he après a muntar vídeos per poder ensenyar a montar vídeos als meus alumnes…”

Els alumnes saben que als mestres els poden sortit dubtes amb això de les TIC, Àlex Guirao “Fan cursets però…” “Aquest cursets s’hi haurien d’aplicar també una mica” però sempre estan disposats a ajudar-los com podem veure amb la professora Gemma Coll “Sorgeix una dificultat tècnica i espontàniament un s’aixeca..t’ajuda…”

No hay comentarios:

Publicar un comentario