Etiquetas

lunes, 9 de diciembre de 2013

Taxonomia de Bloom

Des del 1948 un grup d'educadors van assumir la feina de classificar els objectius educatius i van posar el nom de Taxonomia de Bloom o Taxonomia d'objectius de l'educació. Van proposar desenvolupar un sistema de classificació en tres aspectes per saber que és el que l'alumne ha de fer per assolir un coneixement: domini cognitiu, afectiu i psicomotor. Van crear una piràmide que la van acabar al 1956, aquesta piràmide te una estructura jeràrquica que va de lo més simple a lo més complex fins arribar a l'avaluació. De manera que quan els mestres programen han de tenir en compte aquests nivells en les diferents activitats, han d'anar abançant de nivell en nivell fins arribar al nivell més alt.És molt important assolir-ho d'abaix cap adalt.

Nivell afectiu: la manera com la gent reacciona emocionalment, la seva habilitat per sentir el dolor o l'alegria d'un altre ser vivent. Els objectius afectius apunten a la consciència i creixement en actitud, emoció i sentiments. Hi ha cinc nivells en el domini afectiu, és important però tenir en compte que si l'estudiant no és motivat l'interès per aprendre és molt baix:

- Recepció: l'estudiant para esment en forma passiva. Sense aquest nivell no pot haver-hi aprenentatge.

- Resposta: l'estudiant participa activament en el procés d'aprenentatge, no només atén a estímuls, l'estudiant també reacciona d'alguna manera.

- Valoració: l'estudiant assigna un valor a un objecte, fenomen a o informació.

- Organització: els estudiants poden agrupar diferents valors, informacions i idees i acomodar-les dins del seu propi esquema; comparant, relacionant i elaborant el que han après.

- Caracterització: l'estudiant compta amb un valor particular o creença que ara exerceix influència en el seu comportament de manera que es torna una característica.

Nivell psicomotor: manipular físicament una eina o instrument. Canvi desenvolupat en la conducta o habilitats i comprèn els següents nivells: percepció, disposició, mecanisme, resposta complexa, adaptació i creació.

Nivell cognitiu: és l'habilitat per pensar sobre els objectes d'estudi que giren entorn del coneixement i la comprensió de qualsevol tema. Hi ha sis nivells:




- Coneixement: mostra el record de materials prèviament apresos per mitjà de fets evocables, termes, conceptes bàsics i respostes.

- Comprensió: enteniment demostratiu de fets i idees per mitjà de l'organització, la comparació, la traducció, la interpretació, les descripcions.

- Aplicació: resoldre problemes en noves situacions aplicant el coneixement adquirit, fets, tècniques i regles en una manera diferent.

- Anàlisi: examen i discriminació de la informació identificant motius o causes. Fer inferències i trobar evidència per fonamentar generalitzacions.


- Síntesi: compilació d'informació de diferents maneres combinant elements en un patró nou o proposant solucions alternatives.

- Avaluació: presentació i defensa d'opinions jutjant la informació, la validesa d'idees o la qualitat d'una obra en relació amb un conjunt de criteris.


Aquesta piràmide ha patit canvis, al 2000 es fa una revisió i al 2008 una altra molt vinculada en l'àmbit de les TIC  a l'educació. Decideixen fer un canvi en l'ordre dels dos últims nivells: evaluar i crear, i canvien síntesi (crear de nou) per crear. 



Molt important: Veure taules 

No hay comentarios:

Publicar un comentario