Etiquetas

sábado, 19 de octubre de 2013

Les imatges fotogràfiques


Les imatges fotogràfiques com a documentació narrativa. Documentar no és el mateix que fotografiar, ja que documentar significa deixar constància estètica i narrada de manera visual, audiovisual o escrita d’un procés educatiu que estem observant i sobre el qual estem reflexionant. És una interpretació narrada d’allò que transita com a esdeveniment. La documentació fa existir les coses perquè les fa visibles, i per tant possibles.



Com diu Gabriel Villota “mai no reprodueix “fidelment” la realitat que s’estén davant seu, sinó que inevitablement l’altera i la transforma”. La imatge documental ha de tenir una forma tècnicament acurada i estètica i ha de comunicar missatges preciosos per esdevenir relat. Ha d’unir semànticament forma i contingut.

IMATGE PORTADA I IMATGES SEQÜÈNCIA

La primera té la capacitat de recollir en una sola imatge tot el que volem dir en aquell moment, la segona són una sèrie de fotos, normalment consecutives, d’un procés, que en recull el desenvolupament temporal.

PLANS FOTOGRÀFICS SEGONS L’OBERTURA DE L’ENQUADRAMENT

- Pla general: funció informativa, situa a l’espectador en un context.
- Pla americà o ¾: talla pels genolls, dóna informació sobre l’escenari i les accions del subjecte.
- Pla mig: de cintura cap amunt, recull llenguatge gestual
- Primer pla: capta cap i espatlles
- Pla de detall: capta una part

PLANS FOTOGRÀFICS SEGONS L’ANGLES DE CÀMERA

- Normal: la càmera se situa exactament a l’alçada dels ulls.
- Picat: s’orienta la càmera de dalt a baix.
- Zenital: càmera perpendicular al terra.
- Contrapicat: des de baix.
- Nadir: oposat a zenital, ex: nen mirant al cel, captem imatge del cel
- Aberrant: inclinem la càmera cap a un costat
- Pla subjectiu: coincideix amb la mirada del personatge

ENFOCAMENT I PROFUNDITAT DE CAMP

La profunditat de camp és l’espai al davant i al darrere del pla enfocat, comprès entre el primer i l’últim punt que aparèixen nítids.

L’INSTANT PRECÍS

Moment precís de prémer el disparador

COMPILACIÓ D’IMATGES

Captar imatges esperades o consegudes no evita que captem altres imatges. Aquesta estratègia de documentació es basa en el conjunt de totes aquestes decisions planificades previament, que permeten elaborar el projecte de documentació amb precisió i rigor. Posteriorment realitzem una selecció i una anàlisi.
- Imatge d’infància, professional, escola, família. Ex: menjador escola - homogeneitat, a vegades no es capta el que es vol captar
- Anàlisi formal tècnica: elecció del pla adequat i qualitat tècnica de la imatge
- Análisi del context o escenari estètic
- La combinació de plans disponibles

No hay comentarios:

Publicar un comentario